Bezoek aan Jinja (18 juli) - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Suzan Koningverander - WaarBenJij.nu Bezoek aan Jinja (18 juli) - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Suzan Koningverander - WaarBenJij.nu

Bezoek aan Jinja (18 juli)

Door: Anette + Suzan

Blijf op de hoogte en volg Suzan

19 Juli 2011 | Oeganda, Kampala

Volgens de planning gaan we vandaag naar Jinja, de Kyomya Primary School. Jinja ligt nog verder het binnenland in, het laatste stuk onverharde weg daar naartoe was lang en erg stoffig, we waren kompleet oranje van het stof.
Op school aangekomen worden we ontvangen door de directeur en Robinah, de vaste medewerker die de besmette voeten behandeld. De school is erg blij met de behaalde resultaten. Van de 140 besmette kinderen zijn er nu nog slechts 40 die djiggers hebben. Het betreft vooral de jonge kinderen die geen ouders meer hebben. Al met al een hele verbetering, dankzij de inzet van Robinah die de school elke week bezoekt voor behandeling. De uitdaging voor het komende jaar is om deze kinderen helemaal djiggervrij te krijgen.
De volgende school die dan in aanmerking komt voor behandeling is de nabijgelegen Lukolo Primary School. Hier schamen de kinderen zich voor hun voeten en zijn bang voor behandeling. Het plan is om ze toch te behandelen en ze te belonen met een potlood of een schrift. Waar we deze kinderen al blij mee kunnen maken!
Tijdens dit schoolbezoek ontmoetten we sponsers uit UK, zij hebben een project 'lunch 4 learning'.
Hun doelstelling is om door het verstrekken van maaltijden op school de inwendige gezondheid van de kinderen te versterken. Zo zie je maar dat er genoeg werk te verzetten is in dit kinderrijke maar ozo arme land.
Op terug weg hebben we langs Jinja Bujagaali, de Nijl met zijn stroomversnellingen bezocht. Een Oegandees gaat op een jerrycan het water op. Het uitzicht is adembenemend, bekijk onze foto's en geniet ervan.

• 19 Juli 2011 - 14:45

Marijke Van B.:

Lieve dames,
    Het lezen van jullie reisverslag en het bekijken van de mooie foto's is elke dag weer een feestje.
    Fijn om te zien dat jullie naast het bezoeken van scholen etc. soms even de tijd nemen om van het mooie land te genieten.
    Kus, Marijke

• 19 Juli 2011 - 16:06

Greet Hoos:

Hoi Anette en Suzan,
    Vol spanning kijk ik elke dag in de mail wat jullie weer beleefd hebben.
    Wat een geluk dat jullie goede helpers daar hebben.
    Groetjes!

• 19 Juli 2011 - 16:32

Ineke S.:

Hallo harde werksters,

Fijn om weer met jullie mee te kunnen genieten van al het werk daar in het verre Oeganda. En ook fijn om te zien dat het succesvol is gebleken met o.a.al het voorwerk in Holland en Oeganda.Zo te zien Anette ben je ook al aardig ingeburgerd en hebben jullie het met z'n tweeën best naar jullie zin,
    getuige de leuke en mooie foto's.
    Ik wens beide nog een mooie tijd samen met Thomas.

lieve groet van mij.

• 19 Juli 2011 - 19:14

Maud:

Hallo Anette en Suzan,

Jullie verslagen zijn echt heel leuk om te lezen! Wat maak je veel mee. Alle impressies over de scholen vind ik ook heel boeiend zoals je kunt begrijpen.
    Gisteravond hebben we weer onze bridgeavond gehad. Het was gezellig en ontspannen en wat hebben we het toch goed!!!
    Groetjes Maud

• 19 Juli 2011 - 19:49

Diantha:

Hoi Anette en Suzan

Bijzonder en oh zo nodig dit project getuige de foto's. Leuk om een klein beetje met jullie mee te reizen en het land en wat er speelt van ietsje dichterbij te zien. Zoals al meer mensen gezegd hebben: goed om weer te realiseren hoe 'rijk' wij in Nederland zijn in alle opzichten. Ik wens jullie nog een bijzonder fijne week.

• 19 Juli 2011 - 20:04

Marian Beekman:

Hallo Suzan en Anette,

Wat een verrassing was dat, toen we lazen dat jullie samen naar Uganda gingen. Suzan, geweldig dat je in je passie voor Uganda en het Djiggerproject Anette hebt meegenomen. De dankbaarheid van de mensen, voor alles wat tot nu toe bereikt is, zal jullie vast niet onberoerd laten. Jullie zijn 2 kanjers met hele mooie idealen, die jullie toch ook zoveel mogelijk proberen te verwezenlijken met heel goed resultaat als ik dat zo zie.
    Het is geweldig interessant om jullie reisverslag te lezen en ik geniet van de prachtige foto's. Bij de dansgroepen hoor ik in gedachten de muziek. We leven met jullie mee, ook al zijn jullie ver van hier.
    Veel succes met jullie mooie werk en geniet ook zoveel mogelijk van de mooie dingen van het land en de vele bijzondere momenten die jullie ongetwijfeld nog zullen krijgen.
    Nog een geweldige tijd toegewenst en lieve groetjes van Marian en natuurlijk ook van Hans.

• 19 Juli 2011 - 20:43

Han/corrie Berkema:

anette, wat leuk en vooral lindrukwekkend om te lezen wat je zoal meemaakt.
    Geen last van stekend ongedierte?
    hartelijke groeten van ons!

• 19 Juli 2011 - 21:52

Jeanne En Leo:

Anette, we kijken elke dag met spanning uit naar het fatastische reisverslag en de mooie foto's. Geweldig mooi werk wat jullie daar doen. Groetjes van ons en nog veel succes.

• 20 Juli 2011 - 09:39

Lies:

Heeeee Suzan en Anette,

Wat een indrukwekkende foto's.
    Fijn dat jullie ons van alles op de hoogte houden.
    Wij genieten van jullie avonturen.

grt.jes

Lies

• 23 Juli 2011 - 09:53

Maryan:

Wat fijn om te merken dat het helpt en dat er veel kinderen geen djiggers meer hebben. Goeie foto's trouwens, je krijgt een beeld hoe het echt is. Die spreuken zouden op Hollandse scholen zeker niet misstaan.
    Wat een indrukwekkende vorm van vakantie! Veel plezier ook verder met deze mensen.

• 23 Juli 2011 - 17:11

Els Meijer:

Hallo Anette en Suzan.
    Bedankt voor jullie reisverslag.
    Indrukwekkend zo,n tocht.
    Ik bewonder al jullie inspanningen,geweldig hoor.
    En wat een mooie foto,s,allemaal even kleurrijk entreffend.
    Nog eens bedankt en ik wens jullie nog veel succes.

Groeten Els Meijer