Dat was Afrika - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Suzan Koningverander - WaarBenJij.nu Dat was Afrika - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Suzan Koningverander - WaarBenJij.nu

Dat was Afrika

Door: Anette + Suzan

Blijf op de hoogte en volg Suzan

30 Juli 2011 | Nederland, Amsterdam

Afrika wordt ook wel “het zwarte continent” genoemd, refererend aan de zwarte huidskleur van de bevolking. Als blanke bezoeker raak je heel snel gewend aan de zwarte buitenkant van de Afrikaan. De binnenkant is minstens net zo belangrijk: de hartelijkheid en spontaniteit, de vrolijkheid en gastvrijheid. Deze hebben wij gedurende onze reis mogen ervaren. Het was hartverwarmend!!
Andere aspecten die wij hebben ervaren als zwart continent, zijn de avonden en nachten zonder stroom, dus zonder verlichting. Deze momenten waren ook heel zwart, ja pikdonker. Zonder koplampje waren we gewoon gehandicapt en aangewezen op onze tastzintuigen. En dat was soms erg lastig……….

Uganda wordt ook wel ‘de parel van Afrika’(Winston Churchill) genoemd. Daarmee wordt verwezen naar de vruchtbaarheid van het land. Wij hebben kunnen genieten van deze vruchtbaarheid: heerlijke ananas, mango's, bananen en jack fruit. Lekker zoet en sappig en gezond!

We zijn weer thuis, we passen ons weer aan. De overvloed en keuze aan eten staat mij nog een beetje tegen.
De aanwezigheid van stromend water ervaar ik, wanneer ik moe onder de douche sta, als een warme weldaad en weeldige luxe. Maar met enige voorzichtigheid en terughoudendheid spoel ik het toilet weer door, ik voel me schuldig en ik denk ‘wat een verspilling'!

De warmte van jullie hartelijke reacties op deze site neem ik mee in mijn hart.
De ervaringen opgedaan tijdens deze reis staan opgeslagen in mijn geheugen en op mijn netvlies.
De werkzaamheden van het project zullen worden gecontinueerd, deze kunt u volgen op
http://www.djigger-shoes.org

Dit is het einde van het reisverslag, het moment om afstand en afscheid te nemen van Uganda.
Nogmaals heel veel dank voor jullie betrokkenheid!!
Warme groet, Anette

  • 30 Juli 2011 - 17:58

    Nelly:

    Susan en Anette, wat heb ik genoten van al jullie kleurrijke en interessante verhalen. Wat een belefenissen allemaal. Voor Susan is het niet de eerste keer maar Anette zal het wel een cultuuromslag zijn geweest en weer wennen aan het drukke Nederlandse leven. Knopje omdraaien of aanklikken en er is licht. Fijn dat jullie weer op Hollandse bodem staan en dat de indrukken onwisbaar zijn. We zien jullie snel weer bij de eerste repetitie van het Fatimakoor.

    Lieve groeten,

  • 31 Juli 2011 - 11:06

    Corrie Berkema:

    wat een indrukken allemaal!!
    Ik denk dat je nog wat verdwaasd om je heen kijkt !!
    Tot morgenavond?
    groetjes, Han en Corrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzan

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 56940

Voorgaande reizen:

27 September 2018 - 17 Oktober 2018

Nieuw avontuur 2018

23 Augustus 2015 - 13 September 2015

Uganda is calling

27 September 2013 - 22 Oktober 2013

Djigger-shoes 2013

10 Juli 2011 - 28 Juli 2011

Djigger Project 2011

20 Mei 2010 - 04 Juni 2010

Djigger project 2010

Landen bezocht: