Bezoek aan Luwero dag 2 (14 juli) - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Suzan Koningverander - WaarBenJij.nu Bezoek aan Luwero dag 2 (14 juli) - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Suzan Koningverander - WaarBenJij.nu

Bezoek aan Luwero dag 2 (14 juli)

Door: Anette + Suzan

Blijf op de hoogte en volg Suzan

16 Juli 2011 | Oeganda, Kampala

Allereerst dank voor alle reacties op deze weblog. Het voelt heel fijn dat jullie onze activiteiten en ons en wee volgen. Ook al zitten we ver weg en leven we op dit moment in een heel andere wereld, door jullie betrokkenheid voelen we toch jullie nabijheid.
Velen van jullie informeren naar ons doen en laten en vooral naar ons onderkomen en sanitair comfort. Welnu de foto's spreken voor zich........................................

Vandaag weer 2 scholen bezocht. Een kleine arme school met 87 kinderen en 3 leerkrachten. Het is heel aandoenlijk om te zien dat de kinderen geduldig en tevreden op rieten matjes zitten. Ze hebben geen enkel materiaal, alleen een aftands schoolbord. De tweede school is een gemeentescool en telt 300 kinderen, zij hebben wat meer luxe en zitten op eenvoudige schoolbanken. Als we vragen: “are you happy?”, beginnen ze te stralen, te juichen en ons toe te zingen.
Hier hebben we niet zo'n uitgebreid feestprogramma, dus we hebben nog tijd over voor behandeling van voeten met djiggers. De kinderen met besmette voeten weten al wat ze te doen staat en gaan hun voeten wassen in een teiltje water. Er is een ernstig geval, een meisje die aan beide voeten ernstige wonden heeft, ze kan nauwelijks lopen, ze waggelt een beetje op de zijkanten van haar voeten alsof ze O-benen heeft. Na behandeling en verbinding brengen we haar naar huis. De nabehandeling bestaat uit toedienen van antbiotica. Daar zorgen George en Sarah voor.
Volgens afspraak gaan we ook nog even op bezoek bij de eerste school om de 2 x 130 voeten op te meten voor de aanschaf van nieuwe schoenen. De namen en de bijbehorende maten worden genoteerd zodat we volgende week op de markt schoenen kunnen kopen.

Onderweg naar huis (het is weer een rit van 2 uur) maken we een stop om een warme maaltijd, local food, te nuttigen. Dan hebben we dat alvast gehad en maakt het niet uit als straks de stroom weer uitvalt.

• 17 Juli 2011 - 05:45

Maryan:

Dit is ontwikkelingshulp zoals die moet zijn: practische hulp die direct de mensen ten goede komt. Hulde!

Wij kunnen trouwens ook veel van hen leren, getuige hun enthousiaste antwoord op de vraag 'Are you happy?' !

Als de stroom weer uitvalt: Toen Kees als kind in Indonesie woonde, hadden ze in iedere kamer een (zelfgemaakte) kandelaar met een kaarsje hangen. En mijn vader maakte bij het kamperen in een omgekeerd conservenblikje een gat waar een kaars in stak.
    Moet je wél lucifers in je reistas hebben zitten!

Groet en geniet van alles,

Maryan

• 17 Juli 2011 - 11:38

Franca:

Leuk om jullie zo op de voet te kunnen volgen! Het is fijn dat jullie foto's maken, dankjewel. Succes en groetjes!

• 18 Juli 2011 - 14:05

Marijke Van B.:

Hoi. Er wordt daar niet op grote voet geleefd. Dat is wel duidelijk.
    Maar toch blije gezichten. Mooi he.
    Succes meisjes!

Groetjes, Marijke van B.