In en om het huis + boodschappen - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Suzan Koningverander - WaarBenJij.nu In en om het huis + boodschappen - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Suzan Koningverander - WaarBenJij.nu

In en om het huis + boodschappen

Door: Anette + Suzan

Blijf op de hoogte en volg Suzan

12 Juli 2011 | Oeganda, Kampala

doen in Kampala (12 juli)
De dag ontwaakt vroeg, rond 6 uur, maar we draaien ons nog even om in onze “klamboetent”.
Rond het huis is al veel bedrijvigheid: de kippen tokken want ze hebben honger, de haan kraait, Thomas loopt al te scharrelen met zijn jerrycans om water te halen, zodat we onszelf en de vaat kunnen wassen enzo.
Het ontbijt nuttigen we met verse ananas, heerlijk vol en zoet van smaak. Heel anders dan de smaak van de anannas die we kennen in Holland die een chemisch bijsmaakje heeft. Gelukkig is er weer 'power', stroom om water te koken voor een kopje thee.

In de ochtend doen we eerst de klusjes in huis: ontbijtje klaarmaken, de kippen voeren en eieren rapen. De oogst is vandaag ruim100 eieren. De opbrengst is in eerste instantie bestemd voor de verkoop, wat overblijft voor eigen gebruik. Dat word dus morgen een lekker ommeletje of gekookt eitje bij het ontbijt!

Thomas stelt voor om vandaag boodschappen te doen in Kampala, zodat we de rest van de week kunnen overleven en genoeg tijd hebben om de scholen te bezoeken.
Lopen naar Kampala is te ver, dus besluiten we met een busje te gaan. De weg is vol kuilen en de schokbrekers laten echt te wensen over. Ik schat in dat deze busjes bij ons de APK keuring niet doorstaan. Achterin zitten we dus echt te shaken, tig keer stoot ik mijn kop tegen het lage plafond.
Wanneer er iemand uit wil stoppen, roept ie gewoon “massaow”, dan stopt de driver direct, ook al is het midden op straat. Het is heel een ongecompliceerde manier van vervoer, maar het voelt niet echt veilig. Uiteindelijk komen we heelhuids heen en retour, en dat voor een paar shilings!!

• 12 Juli 2011 - 16:06

Ruud:

Meteen even langs de Mac voor een hamburgertje en een milkshake?

Ik ga meteen ananas kopen. :P

• 12 Juli 2011 - 17:05

Loek:

"Als blanke voel je je echt een bezienswaardigheid....."
    Of zijn het de bloesjes die op- en nazien baren....?
    Knap hoor, om zo'n lange reis te willen maken. Ongetwijfeld een belevenis....
    En morgenochtend - bij het krieken - heffen de gevederde buren een meerstemmig gekakel aan...? In de gloria...., vanzelfsprekend... Met een extra eitje...

• 12 Juli 2011 - 17:37

Maryan:

Mooi verslag van hoe jullie met heel basic dingen bezig zijn: je eigen eitjes rapen, wat zullen die lekker smaken! Toch een vraag over die mooie bloezen: staan daar allemaal Hollandse plaatjes in Delfts Blauw op? Molens, klompen, boerinnetjes, tulpen en zo? Succes met het bezoeken van de scholen!

• 13 Juli 2011 - 04:44

Hanneke:

Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag.
    "n fijne tijd in Oeganda.
    Groetjes van Wim en mij

• 13 Juli 2011 - 13:34

Yolande:

Wat een verhalen en belevenissen! En dit is nog maar het begin, ben erg benieuwd naar de rest. Het is echt terug naar de oorsprong. Spannend hoor, maar ook knap dat jullie zo snel kunnen omschakelen: van luxe naar primitiviteit!

• 13 Juli 2011 - 21:29

Greet:

Suzan, Hartelijk Gefeliciteerd met je verjaardag in den vreemde.
    Wat leuk jullie uniforme blouses.
    Heel prettig om jullie wel en wee mee te beleven.
    Ga zo door en succes toegewenst.

• 13 Juli 2011 - 21:31

Greet:

Voor de derde keer probeer ik mijn reactie geplaatst te krijgen.
    Suzan, hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag in den vreemde.
    Wat leuk die uniforme blouses.
    Succes met jullie missie.

• 13 Juli 2011 - 22:07

Els Van Maanen:

Hoi Suzan, ook van mij van harte gefeliciteerd, apart hoor om in Afrika je verjaardag te gaan vieren en Anette, jij gefeliciteerd met je reisgenoot.
    Fijne tijd nog daar, groetjes Els

• 14 Juli 2011 - 08:56

Trudy En Pa:

Hallo Suze en Anette.Suze nog gefeliciteerd met jou verjaardag. Wij hebben de veslagen gelezen.Goed hoor
    maar wel behelpen met stroom en water enz.Hou jullie haaks Groetjes Trudy en Pa.

• 14 Juli 2011 - 13:33

Jeanne:

Wat leuk om jullie verslagen te lezen, het zal zeker af en toe behelpen en afzien zijn , maar ook een mooie ervaring. Succes verder op jullie reis.

• 15 Juli 2011 - 08:57

Lies:

O, heerlijk de eieren van scharrelkippen. Die lust ik ook graag.
    Wat kost zo'n eitje daar?
    Zijn de kippen ook voor eigen gebruik?
    Wat is jullie hoofdvoedsel?
    Wordt er ook rijst gegeten of aardvruchten?
    Bruin of witbrood?
    En wat voor groentesoorten?
    Leuk de foto's zo te zien
    Gr.tjes
    Lies