de dag erna - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Suzan Koningverander - WaarBenJij.nu de dag erna - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Suzan Koningverander - WaarBenJij.nu

de dag erna

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Suzan

27 December 2007 | Oeganda, Kampala

Kerst duurt voor de meeste nederlanders 2 dagen ,tenminste als ze niet een beroep gekozen hebben dat zulks (nagenoeg} onmogelijk maakt.Voor de ugandees is kerst slechts een datum.Alle zaken gaan gewoon op dezelfde voet door,afgezien van kerkbezoek door de christenen.Het tempo wordt een tandje lager gezet en de niet-christenen hebben de overhand op de marktjes.Als geste nodigen we de naaste familie uit voor het diner.Op het laatste moment halen we de nodige boodschappen en gaan uit 12 personen.Onderweg bespreken we het menu en kopen voor de zekerheid nog wat borden ,lepels en vorken,je weet maar nooit waar dat goed voor is.We zijn zoveel van plan dat we ook extra pannen moeten aanschaffen.Ons voorgevoel bleek juist want de groep eters was uitgegroeid tot 20 man.hadden we dus nog geen borden lepels en vorken genoeg. .de pot verschaft vandaag een combinatie van ;indisch rundvlees,chinese kip, sajoer boontjes,koolsalade en verder pompoen ,rijst en aardappel in tomatensaus(specialiteit van thomas).we dachten op tijd begonnen te zijn maar al snel bleek dat er wat koolpotten te weinig waren.voor het bereiden van rundvlees heb je al snel 4 uur een koolpot bezet en voor de kip geldt minimaal 2 uur.in allerijl moesten de vuurhaarden van oma erbij gehaald worden om het afgesproken tijdstip van de lunch te halen.we hadden ons weer te veel gehaast want de genodigden kwamen rond 4 uur binnendruppelen. de limonade vloeide rijkelijk want aan nadorst bleek geen gebrek na een dag(nacht)van 'local brew'(zelfgemaakt bier,genuttigd via een rietje).de buurtkinderen waren wel op tijd bij de les en de kroepoekschaal was in no time leeg.de computer bracht uitkomst doordat er afgeweken kon worden van het eentonige gedreun.diapresentaties en anderssoortige muziek zorgden voor wat afwisseling.de buikjes zaten vol,dus werden de pannen naar oma gebracht om later op de avond nog een keer te eten(waar laten ze het).we sloten de avond af met overheerlijke watermeloen en na de afwas hebben we de jerrycans gevuld want op 27 decenber zal er geen water uit de kraan komen.gebeurt trouwens elke dag maar nu kon je er tenminste rekening mee houden.de ochtend van 27 december hebben we deels gevuld met het op naam zetten de gekochte schoenen en het maken van een nieuwe lijst met ontbrekende maten.volgens afspraak heeft 'de mevrouw van de markt'vandaag extra veel schoenen meegenomen en was de keus snel gemaakt in verhouding tot de voorgaande keren.nu nog even op pad voor 100 paar sokken ,die krijgen de kinderen er als bonus bij(2 paar per kind).daarmee hopen we de laatste onderhandelinsfase met de middenstand in uganda in te gaan.de uren schijnen na de kerst steeds sneller te verstrijken,er is nog zo veel te doen en morgen vertrekken we alweer richting koude kikkerland.de perikelen rond de aankoop van sokken volgt nog,nu gaan we dus in de clinch met de indiers die hier na Amin weer grotendeels de handel domineren.we zien het wel

• 28 December 2007 - 00:35

Gerard Mooijman:

Oh wat een onderneming Suzan&Sycil ik neem mijn petje voor beiden af hoor. Jullie hebben een goed Hart, bless you both.
    Willie en ik wensen jullie beiden een gezegend en voorspoedig nieuwjaar for 2008.
    Veel geluk, Willie&Gerard Mooyman.

• 28 December 2007 - 09:06

Gerard En Wil:

Welkom in ons koude landje jullie boffen niet.De sneeuw is weer vertrokken en het ijs is van de sloten.Nu op naar de oliebollen!!!
    Tot spoedig ziens en trek wat warms aan.
    knuffel,
    gerard en wil

• 28 December 2007 - 12:57

Jos:

wat een belevenis , onderhandelen over de prijzen, te voet terug lopen, koken voor zoveel gasten met ontbrekende keukenhuklpmiddelen.complimenten hoor dat alles toch redelijk tot heel goed is gegaan. de mensen zullen jullie missen.jullie hebben zoveel gedaan en gewoon op vrijwillige basis. PETJE AF.
    WELKOM TERUG IN HET KOUDE KIKKERLANDJE, HOOR EN ZIE JULLIE, DOEI JOS