WATERVALLEN - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Suzan Koningverander - WaarBenJij.nu WATERVALLEN - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Suzan Koningverander - WaarBenJij.nu

WATERVALLEN

Door: suzan

Blijf op de hoogte en volg Suzan

05 Juni 2010 | Oeganda, Jinja

Na de reis van maandag met bestemming Luwero,stond er voor dinsdag 1 juni een bezoek aan Jinja op de agenda.Thomas had de auto al vroeg opgehaald en om klokslag 8 uur vertrokken we .De nieuwe rondweg rond Kampala was een uitkomst want de andere wegen waren al vroeg dichtgeslibd in verband met de vrije woensdag ,martelarendag .De hele week zagen we pelgrims van heinde en ver richting Namugongo lopen,strompelen op teenslippers of in veel gevallen blootvoets hun weg vindend.De reis verliep voorspoedig en rond 9.45 uur pikten we de medewerkers uit dit district op.Om ongeveer 10 uur kwamen we aan op onze eerste bestemming van de dag. In een voorafgaand gesprek met onze mensen in Luwero hadden wij al besloten slechts een school in ons programma mee te laten draaien.De grootte van de scholen in Luwero en het grote aantal djiggergevallen per school, noopten ons af te zien van het aanbieden van een uitgebreid programma.Op de foto's is te zien dat de ontvangst ter plekke goed voorbereid was.Na een korte toespraak van het schoolhoofd werd dadelijk gestart met de werkzaamheden.Een voortvarende leerkracht nam de moeite om een lijst samen te stellen met de namen van de 116 meest urgente gevallen op deze school.Ondertussen werd de werkkamer (in de open lucht )in gereedheid gebracht;een teiltje voor de voetwassing,pedicure-instrumentarium,behandelstoel enz. enz.Suzan en Robinah behandelden zo veel mogelijk de ergste gevallen en Robina's partner zorgde ervoor dat de patientjes voorbereid waren op de behandeling.t
Thomas en ik legden alle taferelen vast (voor het nageslacht).Tevens probeerden Thom en ik de overige leerkrachten het nut van de behandelingen en de onlosmakelijk daaraan verbonden hygiene duidelijk te maken.In de komende weken zal wel blijken of deze gesprekken vruchtbaar zijn geweest,we hopen natuurlijk van wel.Als eerste opstap schonken we deze school een aantal jerrycans met kraan zodat iedereen voor de maaltijd en na elke toiletgang zijn/haar handen kan wassen.Op deze school is het de komende tijd noodzakelijk twee keer per week consult te houden om het aantal djiggergevallen te reduceren.Rond een uur of twee verlieten we de school en brachten Robinah en partner naar huis.Er was nog wat tijd over om de zinnen te verzetten en dus reden we naar de Bujagalivallen voor een beetje ontspanning.Het was al lunchtijd (geweest)en de auto reed 'automatisch'naar de dichtstbijzijnde fourageerplaats.Tijdens onze stop veranderde het weer in luttele minuten van stalend weer in een hoosbui van ongekende omvang.We wilden so wie so voor donker thuis zijn(de dodenrit nog vers in het geheugen)en vervolgden onze rit naar huis.Bij de brug over de nijl beseften we dat de ellende nu pas zou beginnen.Stel je voor dat je langs een bergwand rijdt tijdens heel slecht weer;het water van de hoger gelegen gebieden zoekt zijn weg naar beneden en moet uiteindelijk ook over de weg waar jij op rijdt.Onderweg neemt de modderstroom ook alle vuiligheid mee waaronder takjes en takken.Grote kans dat je hartslag wat hoger wordt als je er middenin zit.Daar komt nog bij dat de medeweggebruikers in tegengestelde richting met groot licht rijden omdat het zicht minimaal is.Na een hachelijk half uurtje bereikten we toch heelhuids de top van de berg waar de zon uitbundig scheen en niemand kon bevroeden dat het daar beneden echt aan het spoken is.We slaakten gedrieen een zucht van verlichting en kwamen blijer dan ooit thuis aan.Hè hè, dat hebben we dus ook weer gehad.Nu nog even een douche nemen en alle opgedane emoties verwerken voordat de koffers opgezocht worden.

• 05 Juni 2010 - 14:24

Greet Hoos:

IK ben benieuwd naar de rest van jullie verslag.
    Wat noopten jullie?
    Groetjes van Greet.

• 05 Juni 2010 - 17:44

Wim Van Der Geest:

Nou, ik hoop niet dat er ineens iets enrstigs is gebeurd, want je verslag sokt bij : "noopten ons". We wachten maar af.
    Groetjes en succes, Wim.

• 06 Juni 2010 - 10:56

Ilona:

Ben ook benieuwd naar wat jullie noopte....
    groetjes Ilona

• 06 Juni 2010 - 11:17

Inez:

Hallo Suzan en Cecil,
    Eindelijk kwam ik ertoe om julie reisverslagen te lezen.
    Ik vind het fantastisch wat jullie doen en misschien kan ik ook eens mee om wat te betekenen.
    Maar daar praten we later wel eens over.
    Nog veel sukses met jullie project.
    Groetjes Inez

• 07 Juni 2010 - 15:11

Ineke Schmitz:

Hallo harde werkers!
    Ik vind het nog steeds heel erg knap om te zien waar jullie je vrije tijd aan besteden, als het nu nog succesvol is dan kan je met een gerust gevoel weer naar Holland en je opladen voor een volgend bezoek aan Oeganda. Maar voor dat het zover is hopen we nog wel het restant van jullie verslag te vernemen.Ik wens beide nog fijne dagen en een goede thuisreis groeten ook aan Thomas.
    Ineke