NIEUWE INZICHTEN - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Suzan Koningverander - WaarBenJij.nu NIEUWE INZICHTEN - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Suzan Koningverander - WaarBenJij.nu

NIEUWE INZICHTEN

Door: suzan

Blijf op de hoogte en volg Suzan

30 Mei 2010 | Oeganda, Kampala

Zo,het geld is binnen en nu maar op weg naar de supermarkt voor de eerste inkopen.
Naar Ugandese traditie kopen we voor oma(thom's grootmoeder) wat spulletjes als welkomstgeste en slaan we natuurlijk voor het eigen onderhoud ook een voorraad alledaagse dingen in zoals brood,boter ,groenten voor de maaltijd,vlees en verder alles wat voor ons in Nederland heel normaal lijkt.
Bij een van de bekendste koffiestops in Kampala gebruiken we de lunch.Tijdens onze wandeling door Kampala valt het ons op dat er veranderingen gaande zijn en daar kunnen wij alleen maar blij om zijn, al lijkt het een druppel die door de verzengende hitte grotendeels verdampt.De straten zijn als vanouds gatenkazen en de bestuurders van de duizenden personenbusjes schijnen allemaal koning van de weg te zijn en een ander niets te gunnen .De straat oversteken is derhalve een harikiripoging en de bromfietstaxi's (boda boda's)doen niet onder voor de matatus,de personenbusjes.Tijdens hun slalompogingen tellen de voetgangers en fietsers niet mee en die zien maar hoe ze wegkomen.Desondanks zijn we veilig thuis aangekomen .Na de avondmaaltijd bespraken we de voortgang van het projekt en de eventueel aan te brengen veranderingen in het concept naar de schoolleidingen toe.Van lekker slapen is nog geen sprake ,s'nachts blijven de ramen en deuren zo veel mogelijk dicht om ongewenst nachtelijk bezoek letterlijk buiten de deur te houden .De dinsdag werd grotendeels opgeslokt door het "regelen" van transport voor de geplande reis van woendag naar Luwero , het eerste echte doel van de reis naar Uganda .Uiteindelijk lukte de poging na eerst nul op het reqest te krijgen bij degene die het wel even zou regelen.De reis over 70 km duurde al snel 1,5 uur door files op de wegen en de wegkwaliteit.
De eerste stop was bij een van ed vrijwilligers thuis.Na de "milktea" en wat brood vertrokken wij 5 man sterk naar onze eerste afspraak van die dag.Deze school telt ongeveer 50 leerlingen en de ontvagst was prima.Al snel bleek dat de kindertjes op deze school nagenoeg djiggervrij waren en dus in aanmerking komen voor de volgende stap in ons programma,het verstrekken van schoeisel.De ouders worden a.s. maandag op school verwacht om te bekijken wat hun input zal zijn in de aanschaf van de schoenen .Bij de meeste van deze kinderen ontbreekt het schooluniform en loopt de betaling van de schoolkosten ver achter; dus schoenen ?,we zien en horen het wel maandag.
De tweede school is een stuk groter en is sinds 2 maanden opgesplitst. Een van de voormalige leerkrachten is nu zelf een schooltje gestart en bestiert met een nieuwkomer een klein schooltje met twee klasjes.Op deze scholen zijn de verbeteringen heel duidelijk zichtbaar en ook hier wordt de volgende stap gezet richting aanschaf schoeisel.Als we de directrice mogen geloven is de noodzaak van schoeisel wel tot de ouders doorgedrongen maar maandag moeten ze nog wel extra gewezen worden op hun aandeel in de kosten van de aanschaf daarvan. Voor maandag wordt dit ook weer een heikel punt.En passant hebben we nog een kindje half geadopteerd .De ouders van dit jongetje hebben absoluut niet de middelen en de directrice heeft de helft van de kosten voor haar rekening genomen en wij doen de rest.Schoenen,sokken ,ondergoed en wat bovenkleding gaan maandag in elk geval mee.
De derde school is ongeveer even groot als de tweede maar staat qua financiele middelen op een lager pitje.De inbreng van de ouders is minimaal en dus wordt hier niet over schoeisel gesproken.Maandag bespreken we wel de mogelijkheid tot sponsoring van een watertank en dakgoten;de waterbron is een eind van de school vandaan en om hygienisch te kunnen werken is dit ook voor ons projekt een must.
Op de 3 bezochte scholen zijn nog 4 kinderen en een ouder die te zwak zijn om op eigen kracht de djiggeraanvallen te boven te komen.In samenspraak met een studente orthopedie en een apotheker hebben we een pakket samengesteld om deze 4 te helpen.Maandag starten wij meteen met de antibiotica en de pijnstillers en hopelijk weten wij bij vertrek naar Nederland al iets meer over de ev.vooruitgangen bij deze 4 mensen.
wordt vervold,daaaaaaaaaaaaag

• 30 Mei 2010 - 12:12

Sereen:

Goed bezig!!! Ik ben benieuwd hoe het maandag allemaal gaat verlopen. Heel veel succes maandag!!!

liefs -x- Sereen

• 30 Mei 2010 - 12:35

Gerard En Wil:

we wensen je heel veel succes maandag.je bent daar op de goede weg.al gaat niet direct alles op rolletjes.zien volgend verslag met belangstelling tegemoet

• 30 Mei 2010 - 12:36

Tineke En Herman:

Suzan, je doet goed werk. Op deze manier bereik je met je goede werken rechtstreeks de mensen, die het nodig hebben. Veel succes verder en hopelijk bereik je alleen maar goede resultaten.

Groetjes van Tineke en Herman

• 30 Mei 2010 - 12:58

Anette:

Wat een vooruitgang!!
    Ga zo door..........

• 30 Mei 2010 - 13:07

Sulitha:

Ik hoop dat je heel veel bereikt in deze periode.
    Succes!!!
    groetje,

• 30 Mei 2010 - 13:43

Ineke.:

Heel veel succes en dat jullie daar veel mogen en kunnen bereiken.
    Pas goed op jullie zelf.

Groetjes.
    Ineke v d Zwan.

• 30 Mei 2010 - 14:44

Loek:

Hoi Suzan en Cecil...

Dank voor jullie uitgebreide en amusante verslagen. Het is goed te lezen dat zo'n arbeidsintensieve onderneming tot veel positieve resultaten leidt. Petje af, hoor...
    Heel veel succes en plezier verder nog....

• 30 Mei 2010 - 15:06

Greet Hoos:

Mete belangstelling weer alles gelezen. Wat triest hè t.o.v. het rijke Westen. Ik vind dat jullie enorm goed bezig zijn. Succes en mijn groeten.
    Hier komt het met bakken uit de hemel en her en der wat onweer dus jullie hebben het qua weer wel beter.
    Greet.

• 30 Mei 2010 - 15:53

Ineke Schmitz:

Hallo Suzan en Cecil, ook ik lees met veel belangstelling jullie verslagen uit het verre Oeganda.Jammer dat jullie maar zo kort de tijd hebben om het vele werk te kunnen verrichten,laten we hopen dat de positieve berichten een vervolg mogen krijgen.
    Ik wens jullie maandag veel succes, groetjes ook aan Thomas.
    Ineke

• 30 Mei 2010 - 17:13

Raila:

Hoi Suzan
    Wat ben jij goed bezig zeg! Ik ben benieuwd naar maandag.
    Gr Raila

• 30 Mei 2010 - 17:29

Els Van Maanen:

Hoi Suzan en Cecil.
    Leuk om alles weer te lezen.Je hoeft je daar niet te vervelen heb ik in de gaten.Tja, en dan sta je zelfs daar in de file!!!Succes met alles en groetjes, Harry en Els

• 31 Mei 2010 - 07:14

Marijke V. Breukelen:

Lieve Suzan en Cecil,

Wat zijn jullie toch een toppertjes!
    Heel veel succes met het Djigger projekt en met alles wat daaruit voortvloeit.
    Zo te lezen wordt dat steeds meer, want nu staat er ook een waterbron op het programma. Schoon water vinden wij zo gewoon, maar daar is het en luxe.
    Dikke kus, Paul en Marijke

• 31 Mei 2010 - 11:26

Marga:

hallo zuzan en cecil.
    ik heb jullie verslag gelezen,mooi werk hoor.nu nog veel sucses daar toegewenst.en tot horens marga en peter.

• 31 Mei 2010 - 11:36

Ilona:

Jullie doen goed werk, doe wel voorzichtig groetjes