oude testament - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Suzan Koningverander - WaarBenJij.nu oude testament - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Suzan Koningverander - WaarBenJij.nu

oude testament

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Suzan

17 December 2007 | Oeganda, Kampala

Als je in Nederland naar de winkel gaat ,of naar de markt,heb je keuze in overvloed om een beetje variatie in het eetpatroon te brengen,als je dat wil tenminste.Hier in Uganda is dat voor velen niet weggelegd omdat er een prijskaartje aan hangt waardoor vele zaken onbereikbaar blijven voor de kleine man.Dat houdt in dat het meest verkrijgbare en dus goedkoopste voedsel de hoofdmoot van de maaltijd vormt.In het geval Uganda is dat de matooke,een bananensoort die overal in grote hoeveelheden aanwezig is.Als aanvulling op de maaltijd gebruikt men een soort pindasaus van ongebakken pinda's en als er iets te spenderen valt kan daar nog wat groente bij,meestal is dit witte kool,soms worteltjes{echte peen en ook nog met smaak}of aubergine.Keukenkruiden zijn er wel maar ook te duur ,dus de smaakmaker bij uitstek is gewoon keukenzout met daarnaast een vleugje kerrie indien voorradig.Tomaat is er in overvloed en heel goedkoop dus dat ontbreekt eigenlijk niet aan de maaltijd;vlees en vis behoren tot de grote uitzonderingen.Wat volgens het oude testament een plaag was,is voor de ugandees een zegen geworden.Sprinkhanen komen in deze tijd van het jaar {december}in grote aantallen voor en met wat simpele hulpmiddeltjes heeft men een hele vooraad proteine voor niets.Ik moet zeggen,in eerste instantie kon ik niet bevroeden ooit een haantje te verorberen,maar na de stoute schoenen aangetrokken te hebben is alles heel erg meegevallen.De smaak is best goed te noemen al was het even wennen.Als ik dit zo schrijf is het ongeveer tijd voor de lunch dus zal ik er een punt aan breien.Deze maaltijd zal niet uit sprinkhanen boutjes bestaan,ik heb een restaurantje ontdekt waar ze overheerlijke vis serveren.See you.

• 17 December 2007 - 16:13

Marlon En Serena:

nou nou 4 verhalen in 1 keer... Goed te horen dat jullie zo creatief bezig zijn. EN wat betreft die sprinkhanen, heeeel dapper hihi...
    Wel jammer dat jullie er niet bij kunnen zijn als de container komt (als die nog komt) Ik ben benieuwd of het gaat lukken met alle schoenen...
    Veel succes en tot horens...

liefs -xxx- Marlon en Serena

• 17 December 2007 - 23:36

Jos Zuiverloon:

heb een paar dagen niet kunnen kijken door drukke bezigheden. ik moet nu in totaal 4 stukjes lezen, dus nog 3. ik vindt jullie heel flink om te proberen de haantjes te eten.ik weet dat jullie met de euro de anderen daar heel blij maken met ander voedsel, alsdat ze over het algemeen moeten eten. GOD BLESS YOU. jos