vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Suzan Koningverander - WaarBenJij.nu vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Suzan Koningverander - WaarBenJij.nu

vrijwilligerswerk

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Suzan

17 December 2007 | Oeganda, Kampala

Het is hier heel normaal dat er gemiddeld twee keer per week geen elektriciteit is ondaks de grote opwekcapaciteit van de centrale te Jinja.De voornaamste reden van dit euvel is dat de buurlanden energie kopen en voorrang genieten tijdens topdruktes.Dagelijks worden delen van het land afgeschakeld om erger te voorkomen.Aan onderhoud van het net wordt geen aandacht besteed waardoor veel transformatoren droog staan en oververhit raken met alle gevolgen van dien.Veiligheid op elektrisch gebied kent men hier niet.De markt wordt overspoeld met allerhande elektrische kookplaatjes als alternatief voor de koolpotjes.Als iedereen in de vooravond aan het koken slaat is de kans dus heel groot dat er problemen ontstaan.Thomas had in alle oprechtheid geprobeerd een huis- installatie aan te leggen met de schaarse middelen die hem ter beschikking stonden.Aardig geprobeerd maar de tranen sprongen mij in de ogen;de installatie werd gevoed met tweelingsnoer ,de kookplaat met telefoonkabel en alles aan elkaar geknoopt zonder enige vorm van isolatie.Suzan en ik hebben terstond besloten hier verandering in te brengen;als tegenprestatie voor de genoten gastvrijheid heb ik een installatie aangelegd die in elk geval aan de europese norm voldoet.Het grootste probleem was eigenlijk het vinden van goed materiaal;draad kent men hier niet en de kabels die eventueel gebruikt kunnen worden zijn van kwaliteit nul.Schakelmateriaal is van chinese makelij en volgens mij van pisbakkenijzer gemaakt.Voor ons normale las of kabeldozen zijn er niet en lasmateriaal als lasdoppenheb ik ook niet gevonden.Inbouwdozen en centraaldozen zijn aangewend om de klus te klaren en isolatietape bracht uitkomst bij het maken van lassen. Voor de meterkast moet nog een oplossing gevonden worden want ik weiger de inferieure rommel uit china te gebruiken.Maar ik vind wel wat,voorlopig hebben we licht en kan er s'morgens thee of koffie gezet worden zonder eerst een koolpotje te moeten aansteken.Als er elektriciteit voorhanden is bouwen we een voorraad warm water op in thermosflessen voor het geval dat.Je wordt hier vanzelf wel inventief in de loop van de tijd.Tot later.

• 17 December 2007 - 16:19

Wil Bronkhorst:

hoi suzan hier ben ik weer heel leuk je berichten en bedankt voor je kaart vond ik ook heel leuk veel plezier nog en geniet ervan fijne feestdagen en een gezond 2008 ook voor je man en thomas
    groetjes

• 17 December 2007 - 23:51

Jos:

de volgende container zal dus volgestopt moeten worden met elctrische bedrading, dozen etc. heel wat mensen hebben vaak enkele van zulke spullen ongebruikt thuis, dus als jullie terug zijn groot alarm blazen, het zal wel lukken, doei jos