bij de sint op schoot - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Suzan Koningverander - WaarBenJij.nu bij de sint op schoot - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Suzan Koningverander - WaarBenJij.nu

bij de sint op schoot

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Suzan

13 December 2007 | Oeganda, Kampala

Zoals eerder beloofd ,nu dan de ontmoeting met de sint in dit warme oord.
Na de barre tocht van kyengera naar kampala was het volgende stukje weg een hele verademing.De 34 km naar entebbe waren binnen 45 minuten bekeken ondanks de grote drukte op de weg.Vanaf een benzinestation in Entebbe namen we de boda boda richting sailingclub .Een boda-boda-rit {ritje met de brommertaxi}is altijd een spannende gebeurtenis want er moet eerst onderhandeld worden over de ritprijs.De onderhandelingen werden voor ons gedaan door een medereiziger uit de bus.De rit op zich was maar kort en alle stof op de weg deed ons vermoeden dat hier geen sprake geweest kan zijn van regenval de afgelopen nacht.De ontvangst bij de sailingclub was heel hartelijk;de banketstaven en pepernoten waren niet aan te slepen.Het duurde niet lang of de aanwezige kinderen kregen een aanstormende boot in het vizier,enthousiasme alom.Iedereen vroeg zich af of de sint geen vergissing gemaakt had,alle pakjes pasten toch niet op zo'n kleine schuit?Uit volle borst werd de sint welkom geheten met verschillende sinterklaaskrakers.De slimme goedheiligman had wel een verklaring voor de ogenschijnlijk te kleine boot;hij had na rijp beraad besloten Amerigo,zijn trouwe schimmel ,een rustperiode te gunnen na de drukke weken in Europa.De meeste genodigden kenden elkaar nog van vorig jaar en het was dus niet verwonderlijk dat de het weerzien gevierd werd met de nodige drank die tegen vooroorlogse prijzen te krijgen was;een halve liter bier voor 45 eurocent enz.enz.Alle kinderen waren blij verrast dat hun brieven op tijd bij sinterklaas waren bezorgd.Toen het grote rode boek tevoorschijn gehaald werd,bleek dat de sint een echt talenwonder is;de kinderen werden stuk voor stuk in hun eigen taal aangesproken.Enkele ouders moesten ook bij die ouwe op schoot omdat er brieven bij de sint bezorgd waren die zulks vereisten.Ook een jarige ugandese maakte op haar 33ste verjaardag kennis met het fenomeen goedheiligman.De uitermate gezellige dag werd afgesloten met een welbekend wijsje genaamd dag sinterklaasje,maar dan in 4 talen door elkaar. De motorboot,voor deze speciale gelegenheid de vervanger van de alombekende stoomboot,verdween uit het zicht en de aanwezigen stortten zich massaal in het opruimwerk.Met vereende krachten was de klus snel geklaard en ging eenieder zijn's weegs.Suzan en ik stapten op de bus en in Kampala aangekomen bleek dat we niet de enigen waren die naar huis verlangden.Het busstation zag letterlijk zwart van de mensen en daarom overwogen we de mogelijkheid om de taxi te pakken.Na twee gesprekken met taxichauffeurs was duidelijk dat ze dachten een melkkoe in handen te hebben.Terug op het station hebben we nog anderhalf uur tevergeefs geprobeerd een plaatsje te bemachtigen,zonder resultaat.Gelukkig kwamen we Patrick,een goede vriend van Thomas, tegen en die zorgde er uiteindelijk voor dat we via een omweg toch redelijk op tijd thuis waren. Na een korte schets van alles wat die dag gebeurd was ,zochten we gedrieen een restaurant op om de avondmaaltijd te gebruiken.De astronomische rekening van 9000 ugs{4.5 euro}voor 3 personen werd betaald en moegestreden en gefeest doken we de koffer in na een verkwikkend bad{teiltje}.Jullie zijn nu weer een beetje op de hoogte van de verwikkelingen en ik sluit af want de taferelen van afgelopen zaterdag willen we niet nog eens meemaken.Op naar huis dus.....doei.

• 13 December 2007 - 16:39

Ruud:

45 Eurocent voor een halve liter bier? Stuur eens snel een hulppakket onze kant op. En eh....wat leuk dat Anton ook even langs is gekomen. :o)

• 13 December 2007 - 19:21

Debbie:

Wat een schitterend verhaal Suze! Ik zie aan je gezicht op de foto dat je er echt van geniet! HEel veel succes en plezier samen! Dikke knuffel van mij!

• 14 December 2007 - 11:01

Jos Zuiverloon:

hallo suzanawaar ben je nu met je echtgen. mensen ik geniet ervan, echt waar, de fotos zijn schitterend, alleen denk ik dat de fotograaf cecil is, want ik zie hem op slechts 1 foto. afrika is erg mooi wat natuurschoon betreft zie ik ,en ookde vruchten die we hier hebben zijn er. het reisverhaal is duidelijk en interssant, het boeit en vraagt om meer.ik had geen idee dat er zoveel blanken in dat gebied zitten. de sint is multi want hij spreekt verschillende talen en suze heeft een zoontje erbij geloof ik, hij past in jullie gezin.je ziet het weer, als de nood het hoogst is, is de redding nabij (busje terug naar huis). ik heb de vorige reisverhalen naar sandra verzonden. okay guys heel veel plezier en werk ze, jos

• 15 December 2007 - 13:34

Ruud V.d.Waard:

Hallo luidjes, jullie zijn goed bezig daar. Ik wens jullie veel plezier en een paar fijne feestdagen straks met Kerst.
    Hier in Nederland is het nu koud en guur, dus geniet nog maar van de warmte aldaar.
    Groetje van Ruud en Wendy.