Eerste indrukken - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Suzan Koningverander - WaarBenJij.nu Eerste indrukken - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Suzan Koningverander - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken

Door: Suzan, Annette en Heidi

Blijf op de hoogte en volg Suzan

03 Oktober 2013 | Oeganda, Kampala

Dagboek Uganda Oktober 2013

27-09-2013

Vlucht en aankomst

We vlogen van Brussel met een tussenstop in Parijs naar Addis Ababa waar we ongeveer 4 uur moesten wachten op de doorvlucht naar Entebbe.Opgehaald door Thomas. In Kyengera waar Thomas woont, boodschappen gedaan,Thomas zijn vriendin heeft gekookt ,we hebben de koffers “uitgepakt “en onze eerste Ugandeese douche genomen( een emmer water met een kommetje om over ons heen te gooien)

Zondag 29 -09-2013

Dat was vroeg opstaan omdat de kerkdienst om 8.00 uur begon en deze duurde tot 10.00 uur.
Verder hebben het rustig aan gedaan Suzan heeft Casavasoep gemaakt. We hebben het een en ander besproken wat we de komende dagen zouden gaan doen. We hebben veel geluk want we hebben tot nu elke avond stroom.

Maandag 30-09-2013

Vandaag zijn we vroeg begonnen met een reis naar Luwero, we reden om kwart over 8 weg ‘s morgens. We hebben er ongeveer 2,5 uur over gedaan. We zijn wij twee scholen geweest, eerst naar de Gods Gift Primary school, waar we de situatie bekeken hebben en de twee mannen die met ons meegereden zijn hebben afgezet die er verschillende werkzaamheden gaan doen voor de dakgoten en de vloer gelijkmaken. We zijn ook naar dé school van het Djigger project geweest, ze hebben er al wel een aantal werkzaamheden verricht voor het maken van een aantal stenen lokalen. Ze geven daar ook les in de kerk, waar de vloer bestaat uit zand. Dit is natuurlijk niet bevorderlijk voor de situatie met de zandvlooien. We hebben ook geluncht vanmiddag papa Grace en Sarah, we hebben ‘local food’ op. We hebben nog een keer heen en weer gereden om een aantalmaterialen bij de school af te leveren. De springtouwen werden bij beide scholen erg goed ontvangen. Ze wilden het natuurlijk meteen proberen. Voordat we aan de terugtocht begonnen hebben we eerst lekkere ananassen ingeslagen op de lokale markt. We hebben er 6 meegenomen voor 10.000 shillings, omgerekend €2,92 J. Op de terugweg van nogmaals 2.5 uur waren we wel moe, want je doet zoveel indrukken op als je vanuit Nederland in Uganda komt en de situaties van dichterbij bekijkt. Een voldaan gevoel, dat wel! Maar Susan en Thomas hadden nog wel iets op het programma staan, ze zijn naar Kampala geweest om geld te wisselen en een aantal dingen te regelen.

Dinsdag 01-10-2013

We gingen vandaag weer naar Luwero om te kijken hoe het met de reparatie van de dakgoot en de vloer van een klaslokaal bij de Gods Gift Primary school ging. Daar moesten we natuurlijk wel vroeg voor opstaan want te wilden vandaag veel doen en het was al 2,5 uur rijden naar Luwero. De weg daar naar toe is voor ons Nederlanders niet te begrijpen. Iedereen rijdt hier zonder besef van verkeersregels; ze rijden te hard en langs elkaar heen, terwijl er boda boda’s (brommers) om je heen langscheuren. De wegen zitten vol gaten waar je echt voor moet afremmen, anders is je bumper echt afgeschreven! Als ze hier met wegwerkzaamheden bezig zijn doen ze niet een stuk per keer, maar de hele weg ligt hier open. Toen we bij de Gods Gift Primary school kwamen zagen we dat de dakgoot er al helemaal opzat, het zag er erg professioneel en netjes uit. De vloer was al met de hand geëgaliseerd en met water overgoten om het steviger te maken. Buiten werden hopen zand, stenen en cement gemixt om een stevige laag te maken om in het lokaal te kunnen verspreiden. Dit werd met een kruiwagen gedaan, waarbij iemand anders met een dikke balk het mengsel gladmaakte. Het water voor deze werkzaamheden werd door iemand op de fiets gehaald, 4 jerrycans per keer. Bij de Nsege Infant and Primary zagen we dat de bouwmaterialen al geleverd waren. We hadden iemand meegenomen om de kosten te kunnen begrootten voor het maken van het nieuwe dak voor de nog af te bouwen school. De onderste lagen staan er al,morgen hopen ze de kolommen hiervan te verbreden. We hebben vandaag weer bij hetzelfde café/restaurant gegeten.

Woensdag 02-10-2013

We zijn vandaag voor de derde keer naar Luwero geweest, om de bouwvorderingen bij de Gods Gift Primary school te bekijken, het zag er allemaal goed uit. De betonnen vloer was al helemaal gelegd, het word nu eerst afwachten totdat het goed gedroogd is en dan kan de dunne betonnen bovenlaag er overheen. Ook staat er een veranda gepland, om te voorkomen dat er teveel zand en water naar binnenkomt. Deze bestaat uit een betonnen rand voor de ingangen van de lokalen. Vandaag zijn we ook naar de School on the Road geweest, een kleine basisschool met 3 lokalen. Daar hebben we een springtouw gegeven, een grote kleurdoos en een houten domino. Ze waren erg echt dankbaar voor, we hebben het domino gespeeld met 2 leraren om het uit te leggen. Toen we naar buiten liepen zagen we dat alle kinderen daar stonden, ze waren het springtouw aan het uitproberen J. De kinderen hebben ook met elkaar gezongen in een grote kring en lokale versjes gezongen met de daarbij behorende uitbeeldingen. Hoppen ze opeens rond als kikkers en springen in het rond! Bij de Nsege Infant and Primary school zagen we dat ze al aan het verbreden van de kolommen waren begonnen, ook de tussenmuren van de kleinere lokalen waren al afgebroken. Wij hebben met elkaar de schoenmaten van zo’n 100 leerlingen opgemeten, het was een hele lijst. De kinderen waren eerst erg verlegen en durfde bijna niet te komen, maar gaandeweg ging het steeds beter. Na een snelle lunch bij ons vaste etablissement zijn we weer terug naar huis gereden. Aangekomen zagen we tot onze grote verbazing onze kledingstukken over de schutting en muren hangen, de was bleek al gedaan te zijn! Prossy had het al gedaan en toen we binnenkwamen bleek ook het hele huis opgeruimd en gedweild. Wat een fijne verrassing als je zo thuiskomt!

Donderdag 03-10-2013

Het was weer een leuke dag vandaag, we hebben weer veel kunnen doen. We hebben wel eerst even uitgeslapen en een beetje rustig opgestart. Daarna zijn we met de taxibus naar Kampala gereden, wat een belevenis! Je loopt daar tussen duizenden mensen en het verkeer staat muurvast op de weg. De taxibussen en boda boda’s staan kriskras over de weg en daar loop je dan tussendoor. Je hoort non-stop getoeter en muziek om je heen. Je voelt zwervers je armen aanraken om geld te vragen en je hoort iedereen allemaal dingen tegen je zeggen. Van ‘sweety’ tot ‘hello beautiful madame’, Annette moest er wel om lachten. Je wordt tenslotte niet elke dag met zulke bewoordingen aangesproken! We liepen eerst naar het wisselkantoor om de euro’s die we hadden meegenomen te wisselen, het is echt onvoorstelbaar wat een verschil er tussen de kantoren is. Elke meter is hier een winkeltje of een stalletje waar ze kleding tot gasfornuizen verkopen. Ze doen hier alles om geld te verdienen, het maakt niet uit hoe of op welke manier, zolang ze maar kunnen eten. Na het geld wisselen zijn we naar Antonio’s geweest om een heerlijke cappuccino te drinken, we hebben er natuurlijk erg van genoten gezien het feit dat dit ons eerste bakje koffie was sinds zaterdag. Na deze pauze zijn we naar een grote supermarkt gelopen om het een en ander te kopen wat ze niet in Kyengera hebben. Bij bijna elke ingang en winkel staat er haast een bewaker om je te fouilleren. Dit is sinds de grote aantal doden in Nairobi in een winkelcentrum. Het geeft je wel een enorm veilig gevoel in zo’n enorme grote stad. Na de supermarkt zijn we naar een soort kleine bazaar gelopen om de schoenen te bestellen voor de Nsege Infant and Primary school in Luwero. Suzan besteld ze altijd bij Shakila, die daar ook op de bazaar staat. Het was een nogal lange lijst, het is ook niet niks als je ineens een bestelling doorgegeven krijgt voor 123 paar schoenen in allemaal verschillende maten! Maar is allemaal goed gekomen, nadat we een taxibus naar Kyengera hadden gevonden in het wespennest van een parkeerplaats zijn we weer naar huis gereden. Bij Thomas thuis lopen er nu sinds gisteren een heel aantal mensen rond gezien het feit dat er zaterdag een grote herdenking zal plaatsvinden ter gedachtenis aan djaja (de oma van Thomas). Er komen zaterdag zo’n 300 mensen hier en die blijven allemaal eten. Ze zijn daarom ook al vandaag met de voorbereidingen voor het eten begonnen. Nu zijn we bezig met het klaarmaken van pompoensoep, ik ben erg benieuwd hoe het zal smaken J. Ik ga nu heel hard hopen dat we vanavond stroom hebben, anders moeten we koud douchen en hebben we geen licht! Duimen maar.

• 03 Oktober 2013 - 18:54

Wil Bronkhorst:

ha Suzan en vriendinnen
    heel leuk verhaal weer
    geniet van alles en tot de volgende mail
    gr

• 03 Oktober 2013 - 19:22

Els Van Maanen:

Hoi Suzan, je zit weer echt in een andere wereld hé!
    Leuk om te lezen dat de kinderen zo blij zijn met het speelgoed,
    zo kunnen ze toch mooi touwtje springen op heuse schoenen.
    Nog een fijne tijd, groetjes Els

• 03 Oktober 2013 - 21:00

Hans Bakker:

pfff kennen ze nog een ouwe bouwvakker gebruiken ???
    Kom ik ff langs
    enne .... de beautiful madame is oud nieuws wist ik allang

• 03 Oktober 2013 - 21:10

Anneleen & Gerrit :

Super leuk om dit te lezen! Wat een ongelofelijk verschil met Nederland zeg en wat leuk voor die kinderen al dat speelgoed.
    Geniet van alles om jullie heen!

Liefst Gerrit en Anneleen

• 03 Oktober 2013 - 21:55

Robby:

Hoi Suzan, mooie verhalen en goede dingen. Geeft me weer een soort " heimwee " om richting Africa te reizen. Het allerbeste met je goede doelen en ik blijf je volgen,
    Groet Robby en Claudy

• 03 Oktober 2013 - 21:59

Serena:

Hoi mams,
    Leuk verslag van jullie! Jullie hebben het wel druk gehad zeg. Wel fijn dat jullie het in de eerste dagen al hebben kunnen doen.
    Succes nog de komende tijd. We wachten op jullie volgende verslag.

Liefs Marlon en Serena en een dikke kus van Roan en Fayen

• 03 Oktober 2013 - 22:53

Hannie Schol:

Hallo annette, wat een mooi verslag en mooie fotos wat een andere wereld waar je bent nu.wat een hoop werk hebben jullie verzet en lange dagen.
    Blij dat we nu iets gehoord hebben, het duurde even maar gelukkig dat het goed gaat.. .
    Van je plantjes geniet ik nog ze staan er best goed nog bij.
    Heb je de tasjes en pennen al gegeven.
    Wij wensen je veel plezier en blijven jullie volgen bedankt en een knuffel van je buurvrouw.

• 04 Oktober 2013 - 07:15

Jannet Martinu :

Ha Heidi,
    Fijn wat te horen van jullie. Tot nu toe alles goed. Wat leuk zeg die foto,s van die kindertjes.
    Ik zou zo naar je toe willen komen. Lekker op je sandalen en t shirt met korte mouw.
    We missen je al hoor. Hans Bakker zei pas nog 21 dagen. Nu gaan we in het weekend genieten van je AppleCake uit de vriezer met slagroom.

Groetjes van ons allemaal en we hopen dat je nog een fijne tijd hebt daar. Ook groet aan je moeder en de anderen.

Pa en ma Marjolein Bastiaan Arco en Jorine en natuurlijk Jan.

• 04 Oktober 2013 - 10:19

Ilona:

Hoi Suze en vriendinnen,

Een heel leuk verhaal. Jullie zien echt een hoop. Geniet ervan, en hele leuke foto's.

groetjes Ilona

• 04 Oktober 2013 - 10:30

Pa Kagelmaker:

Hallo Suze en vriendinnen,bedankt voor het reisveslag,jullie hebben al veel gedaan zeg
    er is daar altijd veel te doen.Tot een volgend xxverslag.Pa

• 04 Oktober 2013 - 13:29

Ineke Schmitz:

Hallo Suzan en medereizigsters,
    Dat je van vele markten thuis bent dat is ons wel bekend maar dat je nu ook als bouwvakker door het leven gaat. (ach je kan van jou alles verwachten) Ik wens jullie nog heel veel succes en dat ook dit project weer een succes mag worden.

groet ook voor Thomas

• 04 Oktober 2013 - 16:09

Marijke Van Breukelen:

Hoi Suzan, Heidi, Annete en Heidi,
    Hoe vanzelfsprekend vinden wij het om met een druk op de knop licht, warmte en water te hebben.
    Hoe dankbaar kunnen we daar weer voor zijn, zeker na jullie verslag.
    Wat zijn jullie actief zeg! Vroeg uit de veren en moe naar bed.
    En dan nog 300 mensen te eten; ik krijg het al warm van 6 mensen..
    Heel veel succes daar en natuurlijk ook plezier.
    Bedankt voor de mooie verslagen.

Kus van Marijke van B.

• 04 Oktober 2013 - 16:43

Yvonne:

Hallo Suze en Annete,
    Gaaf hoor al die verslagen en foto's van jullie. Het is vast en zeker een cultuurschok! Geniet er maar van dan beleven wij het mee van een afstand.
    Liefs Yvonne

• 04 Oktober 2013 - 18:10

Joelle:

He Heidi!

Wow, wat een foto's! Heel indrukwekkend en super gaaf!:-)

Geniet ervan! Ik ben benieuwd naar al je verhalen.
    Wij zitten hier in NL in de kou jullie hebben lekker weertje
    Zorg maar goed voor al die kindjes:)

Liefs Hans en Jo

• 05 Oktober 2013 - 14:40

Jan Martinu:

Halloo allemaal,

Wat hebben jullie al veel meegemaakt zeg. Totaal anders dan in het luxe NL zo te zien. Zo mooi ook dat je die mensen kan helpen en vooral ook als je ziet hoe blij die kinderen zijn met de kleinste dingen die wij normaal vinden hier, heel veel voldoening lijkt mij. Super trots op jullie. Veel succes en probeer er nog zoveel mogelijk kinderen te helpen!

Groeten en een ongelooflijk grote knuffel aan Heidi ;)

Veel liefs van Jan

• 05 Oktober 2013 - 15:12

Pa Martinu:

Beste Heidi,

Nu ik al die foto's zie krijg ik eigenlijk pas een indruk wat wij teveel hebben en de mensen
    daar zoveel missen.
    We zijn hier aan de Ferdinand Bolstraat blij dat er nu berichten binnen komen.
    Jan en wij allemaal waren er wat ongerust op dat het zo lang duurde.
    Geniet samen met je moeder van en een goede zondag.

Groet,
    Pa Martinu.

• 05 Oktober 2013 - 21:45

Tea & Wil (Ferdinand Bolstraat):

Hallo Heidi,

via Jan kunnen we ook meelezen in je reisverslag.
    Wat een geweldige ervaring zal dit voor je zijn.

veel groetjes,
    Tea & Wil

• 09 Oktober 2013 - 21:36

Paula Schijf:

Hallo Suze en vrienden,

Wat zijn het toch een leuke kinderen daar en idd wat een verschil met hier.
    Ik hoop dat jullie veel werk kunnen verzetten daar maar ook dat jullie een beetje genieten.

Tot het volgende verslag gr Paula