Aankomst - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Suzan Koningverander - WaarBenJij.nu Aankomst - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Suzan Koningverander - WaarBenJij.nu

Aankomst

Blijf op de hoogte en volg Suzan

31 Augustus 2015 | Oeganda, Kampala

Maandag 24 aug 2015
De reis was voorspoedig verlopen.
We kwamen vroeg in de ochtend aan in Dubai we moesten met een trein naar de volgende gate, zo groot is het vliegveld.
Dubai is van uit de lucht gezien een woestijn met huizen en hier en daar een boom of struik.
De aankomst was "verrassend" GEEN Thomas.Ik belde hem om te vragen waar hij was en dat we in Entebbe op hem wachte.
Hij was verbaasd en geloofde ons niet. In zijn hoofd had hij 25 sept. Dus daarom was hij niet op het vliegveld.
Hij is gelijk vervoer gaan regelen en Prossy opdracht gegeven om het huis waar wij gaan slapen in orde te maken.
Daar staan zijn spullen opgeslagen. Want zelf slapen ze bij de "boerderij" in een deel van de kippenschuur.
THomas heeft zijn huis in Kenygera verkocht om verschillende reden.Hij heeft 20 min verder een groot stuk land gekocht.
daar heeft hij zijn kippen schuur gebouwd voor 2000 kippen en is bezich zijn huis te bouwen.

Dinsdag 25 aug 2015
Na een wel verdiende nachtrust hebben we ontbeten.We zijn met de bodaboda naar de hoofdweg gebracht en daar zijn we met
de Taxibus ( dat is het openbaar vervoer) naar Kampala gegaan om geld zaken te regelen.Voor we weer terug waren was het
alweer laat in de middag Thomas vriendin Prossy had gekookt. Op de "boerderij aan gekomen heeft Ronald geholpen met het
stapelen van stenen en water uit de put omhoog gehaald. Deze dag ging snel voorbij.

Woensdag 26 aug 2015
We moesten weer terug naar Kampala de drukte in om schoenen te regelen voor de kinderen in Luwero.Voor we naar de markt
gingen hebben we een auto geregeld.Op weg naar huis hebben we deze op gehaald. Thuis gekomen hebben we besproken wat we
wat we de komenwe week gaan doen. Je moet de tijd goed indelen want voor je het weet is het tijd om te gaan.Maandag 1 sept
gaan we naar Luwero.

Donderdag 27 aug 2015
Nadat we hadden ontbeten zijn we naar het landshospital van Kampala gegaan.Thomas moest daar papieren afgeven voor zijn
vrijwilligers werk. Hij geeft na al zijn eigen werk ook nog voorlichtig over aids, malaria en sexuele voorlichting.Eenmaal
daar heeft hij een kleine rondleidig geven op de afdeling orthopedie waar Tonny heeft gelegen die in jan 2014 is geopereerd
aan zijn voeten (Een van de kinderen uit Luwero). Wij zijn gezegend dat we in Nederland leven We klagen over onze gezondheid
zorg,maar daar wil je niet ziek worden. Op de zieken zalen liggen 14 patienten waar er bij ons 6 liggen.
Dat is niet alles want je moet je eigen "verpleegster meenemen die slaap dan onder het "ziekenhuisbed".
Hygiene is ver tezoeken. Na deze zorgelijke sitiuatie zijn we lux gaan lunchen in een mallaan de rand van Kampala.
We hebben nog andere boodschapen gedaan we waren gelukkig voor het donker thuis. Ronald is gaan koken op een
houtvuurtje op de boerderij.

Vrijdag 28 aug 2015
Thomas is elke dag vroeg op om zijn kippen te voeren en zijn groeten water te geven.Vandaag zijn we ook vroeg op gestaan om
te helpen.We hebben op de boerderij ontbeten.Ronald en Thomas hebben de groeten besproeid tegen insekten Prossy heeft kleren
gewassen dat gebeurd op de hand er komt geen machine aan te pas. Gelukkig waaide het en de zon was ook goed aan wezig
dus de was droogd snel.Al het werk op de boerderij huis bouwen, zijn kippen en zijn groeten geeft veel werk.
Hij heeft zijn kippen op 50 na allemaal verkocht ( het waren er 250 )om op zijn huis en groenten te concenteren.
Hij wil zo gouw mogelijk in zijn huis gaan wonen zodat hij ruimte meer hoef te huren voor opslag van zijn spullen.
In de middag zijn we naar Thomas moeder geeeft dat is 20 min van Thomas plaats.Omdat het voor Ronald de eerste keer was
dat hij Uganda en Thomas moeder bezoekt kreeg hij een kip. Toen we weer thuis waren zijn we naar een voetbalwedstrijd gaan
kijken waar thuis deel vanuit maakt het was een vrienschppelijk wedstrijd. De regels maken ze zelf wel leuk om te zien.
Eenmaal thuis op de slaapplaats daar hebben we altijd stroom heeft Ronald Nasie klaargemaakt. Prossy had tijdens de wedstrijd
op de boerderij varkenvlees klaargemaakt.Gelukkig is water ook geen prbleem omdat Thomas een put heeft gegraven kan er altijd
water omhoog gehaald worden.
Wanneer hij stroom heeft kan hij een pomp plaatsen om het electrisch laten omhoog te halen.

Zaterdag 29 aug 2015
Thoams is met Ronald op zoek naar hout. Ronald gaat een picknicktafel maken. Prossy en ik zijn naar de kapsalon gegaan waar
ik mijn verslaag heb kunnen schrijven en Prossy haar haar heeft gedaan in de middag zijn we naar een bruiloft geweest van
een van de Bulengadansers.De bruidegom was erg verrast. Het was een hele happening voor al voor Ronald. De terugweg naar huis
duurde lang vanwege de drukte in Kampala eenmaal thuis gekomen bleek dat er geen stroom was. We zijn maar gaan slapen want
het was al laat.

Zondag 30 aug 2015
De zondag begon relax nadat we zijn opgestaan zijn we naar de boerderij gegaan om te ontbijten omdat er op de slaapplaats geen
stroom was.Prossy heeft voor ons en sommige "medewerkers" maispap gekookt.De medewerkerd zijn 2 jongens die verschillende
klusjes doen op de boerderij zoals het watergegeven aan de gewassen en water omhoog halen er was een man die stenenmaakt
en een ander "bouwvakker". Na ons ontbijt is Ronald de pickniktafel in elkaar aan het zetten. Ik zelf heb het verslag geschreven
en de foto's uit gezocht.Thomas was met zijn eigen werkzaamheden bezig het was een rustige en warme dag.

Week 2 in Uganda.

Maandag 31 aug 2015
Omdat we naar Luwero gaan zijn we vroeg op gestaan.De afstand is niet zover maar de weg ernaar toe gaat niet vlot vooral
rond Kampala.We hebben eerst Papa grace en Sarah opgehaald en zijn toen naar de school gegaan.
De kinderen waren er bijna allemaal.het was een hartelijk ontvangst.
Ook Tonny en zijn moeder waren aanwezig. Tonny kan weer goed lopen met een kleine afwijking.Ik kreeg 2 groten pompoenen
van Tonny's moeder het kwam van haar eigen land als dank.
We hebben 200 voeten opgemeten.Shacira onze schoenendame van de markt gaat naar Narobi om schoen te kopen.
En gaat ze uitzoeken volgens de lijst met maten die we haar hebben gegeven.
Omdat de kinderen vakantie hebben gehad zitten de voeten weer vol met Djiggers.Het is erg moeilijk om de ouders te wijzen
op de verantwoordelijkheid van de gezondheid van de kinderen. Ze zijn bezich te overleven.Een van de kinderen heb ik behandeld
zijn voet zat vol met djiggers het kind moet erge veel pijn hebben gehad maar hij geeft geen kik.
Maandag gaan we weer naar Luwrero

Dinsdag 1 sept 2015
Nadat we op ons gemak hebben ontbeten zijn we naar een school geweest in Kinaawa/Kyengra Happy en Joy van een Nederlandse
stichting. Onderweg hebben we een flinke regenbui en omweer gehad. dat was onze eerste regenbui. We waren van plan om te
gaan zwemmen in een zwembad in Kyengera maar dat ging hellas niet door. Het internet was ook niet bruikbaar vanwege het onweer
toen we wat boodschappen hadden gedaan in Kyengera zijn we op huis aan gegaan. Ronald is de meeste tijd onze chauffeur
het gaat hem goed af.

Woensdag 2 sept 2015
Om 9.00 uur zijn we vertrokken naar Jinja 100 km van Galatia (daar woont Thomas nu)om 12.00 uur waren bij de stroomversnellingen
van de Nijl daar kon je gaan raften.Het is er erg mooi.Terug naar huis zijn we uitgebreid gaan lunchen. In Kyengera aan
gekomen ben ik naar het internet gegaan om weer wat testuren maar helaas het lukte niet altans de foto's. Thuis aangekomen
moest Thomas nog het een en ander regelen(zakenman ten top).
We hebben de lunch niet helemaal op kunnen eten zoveel was het wat we niet opkonden hebben we meegenomen en s'avonds opgegeten
Weer een dag voorbij.

Donderdag 3 sept 2015
Terwijl Ronald en ik nog lagen te slapen waren Thomas en Prossy weer vroeg uit de veren. Thomas moest naar zijn tuin en Prossy
ging de was doen. Nadat Ronald en ik hebben ontbeten op de slaapplaats en koffie hebben gedronken zijn we naar de boerderij
gelopen Prossy was al druk bezig met de was. Toen Thomas klaar was met zijn bezigheden zijn Ronald en Thomas samen op stap
gegaan naar Kampala.Ik heb Prossy geholpen met de was en we hebben het deel van de kippenschuur waar ze slapen als wij er niet
zijn opgeruimd en schoongemaak met hulp van de 2 "medewerkers". Dat zijn kinderen . De kinderen in Galatia gaan haast niet
naar school.Als ze wel naar school gaan dan moeten ze naar de hoofd weg lopen en dat is er ver. ze kunnen met de taxibus
maar daar hebben de ouder het geld niet voor dus blijven ze thuis.
Ook hier hebben de kinderen last van djiggers.
Ik wil proberen veel geld op te halen voor een school hier in Galatia. Om te zorgen dat de jongere kinderen een betere toekomst
krijgen en ze van de djigger af te helpen.

vrijdag 4 sept 2015
Weer een dag voorbij. We hadden het plan om naar de markt te gaan vooe schoenen maar Shacira was nog niet terug uit Narobi.
We zijn bij iemand uit het dorp op bezoek geweest die een biogas instalatie heeft dat gas zorgt dat ze kan koken op gas
en licht in huis heeft. Ze gebruikt de uitwerpselen van de koeien (2 stuks). Daarna zijn we naar een buitenwijk van Kampala gegaan
waar een van de bulenga dansers een internetcafetje heeft.Thuis gekomen zijn Ronald en Thomas het nachtleven in van Kampala ingegaan.
Prossy en ik hebben thuis onze eigen disco gehouden. en zijn uiteindelijk maar gaan slapen. De boys kwamem rond 04.00 thuis.

Zaterdag 5 sept 2015
Shacira heeft gebeld dat ze weer in Kampala was en ze dit weekend de schoen gaat uitzoeken dan kunnen we maandag voor we naar
Luwero gaan ophalen dat is nu het plan maar dat kan hie zomaar weer verandere.nadat de Boys wakker waren zijn we richting Entebbe
gegaan maar voordat we daar waren duurde dat wel even overal oppstoppingen. De kruisingen in Kampala lopen niet goed door.
Een ieder wil voor en de "verkeerkpolitie" kunnen er ook niets van en de bestuurders hebben soms lak aan ze.

week 3
Zaterdag 5 sept
Nog een week te gaan en dan gaan we weer huiswaarts.De dag begon relax. In de middag zij we naar Entebbe gegaan naar een strand.
Daar was het goed toeven.
Voor we daar naar toen zijn gegaan hebben we ergens geroosterd varkensvlees gegeten een heel groot vuur met groot rooster
en daar lag de verschil stukken vlees te roosteren.
We zijn om 17.30 weggegaan wat in nederland normaal is om van het strand weg tegaan maar hier
in Uganda komen de mensen dan. Op de markt in entebbe hebben we de nodige boodschappen gedaann.Er was een grote mall
waar we in een supermarkt de rest van de boodschapen hebben gedaan.

Zondag 6 sept 2015

In de morgen zijn Ronald ik naar internet cafe geweest in Kyengera. Ik heb geprobeerd de foto's te plaatsen maar tegeefs.Rolnald kwam
met een man in gespek die safari tochten regelde.We hadde tijd tot s'avonds of we op safari wilde gaan.
Daarna hebben we nog wat boodschappen gedaan. want s'miidags zijn een paar Bulengadansers en andere mensen gekomen om roti te eten.
We hebben voor 20 mensen op 2 vuurpotjes gekookt en we hadden maar een hele grote pan maar het is ons goed gelukt. Het was een gezellige
avond. De meeste gingen om 22.00 uur naar huis. Ronald heeft de van de safari tour gebeld dat we met hem de safari gaan doen.

Maandag 7 sept 2015

Voor we naar Luwero gingen heeft Ronald met Ben onze gids voor de safari gebeld en hebben we alles door gekregen hoe laat we dinsdag
vertrekken enzo.
Nadat we hadden ontbeten zijn we naar Kampala gegaan om schoenen uit te zoeken bij Shakira. dat was een heel gezoek we hebben
85 paar schoenen uit gezocht om mee te nemen naar Luwero. De tocht naar Luwero verliep redelijk vlot. We hebben Papa Grace en Sarh
op gehaald en zijn daarna naar de school gereden waar de kinderen al op ons wachten. Op 8 paar na hebben sommige kinderen schoenen
gehad. Er zijn ook wat djigger uit de voeten verwijderd onder andere bij mij.Toen we klaar waren hebben de kinderen nog
gedansd en gezongen. Want we konden niet beloven dat we vrijdag nog komen. Het word vrijdag een drukke dag omdat we 3 dage weg gaan op safari
en donderdag avons pas thuis komen. We gaan nog schoenen uit zoeken bij Shakira en dat kost nogal wat tijd ookom daar te komen in Kampala.

dinsdag 8 sept 2015

De wekker ging om 5.00 uur af want we gingen vroeg weg Ben zou om 6.30 uur er zijn en hij was op tijd wat bij de meeste Ugandese niet het geval is.
Van Galatia naar het park is een hele toer je kan hier niet rekenen in km maar in tijd want de wegen zijn niet allemaal geasvalteerd.
We kwamen om 18.00 uur aan op de plaats waar we slapen. We hadden geboekt voor tenten daar aangekomen waren de tenten huisjes zoals
de bewoners daar leven dat zijn voor hun tenten. De accommodatie en eten was goed. Nadat we hadden gegeten zijn we naar bed gegaan
maar niet voordat we hadden gedouchd hadden daar bedoel ik mee een echte douch ook een wc zoals we het gewend zijn.zie de foto's
De stroom gaat op zonnenenergie.
De volgende dag was het weer vroeg opstaan.

woensdag 9 sept 2015

In de vroege morgen hoorde we geklop altans daar leek het op, maar het waren de olifanten die in de buurt waren.Onze accommodatie
was net iets buiten het grote park.
Het was nog donker toen we wakker waren we hebben wat gedronken en zijn met on s ontbijt vertrokken naar het park. wat s'morgens
vroeg zie je de meeste dieren het was een bijzondere ervaring dat kan je niet beschrijven dat moet je beleven. Na een tijdje door
het park gereden te hebben zijn we gaan ontbijten midden tussen "de dieren". Het park is bijzonder groot ongeveer 3840 km2,dat is
maar iets kleiner dan heel Nederland.
In het park kan je ook overnachten maar dat kost nogal wat.Een mooi hotel met zwembad.Alle accommodaties hebben normale toiletten.
De eigenaars zijn mensen die goed weten wat een toerist van buiten Uganda wenst.Dit hotdel hebben we bezocht en hebben daar gelunchd
Na de lunch zijn we naar een deel van de nijl ge reden en hebben daar een boottocht gemaakt.We hebben heel veel nijlpaarden gespot
ze lagen lekker af te koelen in het water.Bij een waterval op de nijl zijn we terug gekeerd. Deze waterval is de krachtigste van de wereld
Er gaat heel veel water door een kleine spleet. Het was een prachtig gezicht.Het was donker toen we terug waren bij de slaapplaats.
De douch gaf je weer een fris gevoel na de stoffige tocht.Het avond eten hebben we buiten bij een kampvuur genuttigd en daarna nog
wat na gepraat.het was een vermoeide dag.

donderdag 10 sept 2015

Het ontbijt hebben buiten genuttigd met ee uitzicht op de nijl en aan de andere kant de olifanten.We zijn naar de top van de waterval
gereden en hebben daar van een prachtig uitzicht genoten.Het is niet te beschrijven hoe mooi dat is.Na wat foto's te hebben genomen
zijn we richting huis gegaan dat was een hele rit.We waren om 23.00 uur thuis in Galatia.

vrijdag 11 sept 2015

Heb lekker uitgeslapen 8.30 uit bed na het ontbijt zijn we naar Kyengera gegaan om dit verslag te plaatsen.
Nog een nachtje in Uganda en dan via Dubai naar Nederland.

• 31 Augustus 2015 - 17:24

Loek Ruijters:

Hallo Suzan en Ronald,

Dank voor jullie verslag.
    Jullie maken heel wat mee, als ik dat zo lees. En bovendien kun je ook weer heel wat goed werk verrichten.

Leuk om te lezen ook dat Thomas een bedrijvig baasje is, dat een en ander al goed voor elkaar heeft.

Ik zal je verslag doorsturen aan de rest van het koor.

Veel groeten van ons, en veel plezier nog voor de komende tijd.

Groetjes..., Loek

• 31 Augustus 2015 - 19:19

Greet Hoos:

Jeetje Suzan wat maak je weer veel mee. En wat leuk dat Ronald zich ook nuttig kan maken.
    Nog een fijne werkvakantie verder. Ik vind het erg prettig om jullie via het reisverslag te blijven volgen.
    Hartelijke groet, Greet.

• 31 Augustus 2015 - 21:01

Winston:

Hoi Suzan en Ronald,

Leuk om jullie verslag te lezen. Wat een dankbaar werk. Veel plezier nog.

Winston

• 31 Augustus 2015 - 21:42

Engeline:

Hoi Suzan en Ronald,
    Wat gaaf om een kijkje in het leven van Thomas te krijgen. Wij zijn inderdaad verwende mensen met al onze luxe. Ik wens jullie een hele fijne tijd toe :)
    groetjes,Engeline.

• 31 Augustus 2015 - 22:33

Wil Bronkhorst:

ha Suzan en Ronald
    het klink allemaal weer heel leuk geniet er van
    gr

• 01 September 2015 - 11:47

Ilona:

Hoi Suze en Ronald wat maken jullie weer veel mee. Heb genoten van je reisverslag.
    groetjes Ilona

• 03 September 2015 - 00:45

Jos De Randamie-Zuiverloon:

Suze en Ronald,
    Heel hartelijk bedankt voor je mooi en duidelijk reisverslag. Ik bewonder jullie energie en doorzettingsvermogen om naast jullie werk en huishouden toch zoveel te doen voor de mensen
    in africa. Het ga jullie goed. GODS ZEGEN voor jullie en Thomas, Jos

• 03 September 2015 - 17:02

Els Kuiper:

Hallo suze en ronald leuk reisverslag ben benieuwd naar de fotos gr els

• 07 September 2015 - 21:15

Marijke:

Lieve Suzan en Ronald,
    Jullie leven is nu heel anders he. Geen wasmachines, drogers, magnetrons, stoomovens, cookers, etc. etc. Wat hebben we het goed in ons kikkerlandje.
    Succes met het djiggervrij maken van de voetjes!
    Maak wel veel plezier daar! Groeten ook aan Thomas.

Groetjes, Marijke van Breukelen